Gorące wiadomości

Rodzeństwo wspomaga rozwój społeczny dziecka

- "Rodzeństwo wspomaga rozwój społeczny dziecka lepiej niż specjaliści od edukacji i wychowania, dlatego nie warto swojego dziecka tej szansy rozwojowej z premedytacją pozbawiać." - mówi Bogna Białecka dla portalu Fronda.pl.

Wskazuje na wiele zalet posiadania rodzeństwa. Rodzeństwo zabezpiecza przed przemocą w szkole - badania z roku 2005 pokazują, że dzieci mające rodzeństwo rzadziej stają się ofiarami przemocy w szkole. Wizja interwencji starszego brata czy siostry skuteczniej zniechęca potencjalnych sprawców przemocy niż groźba ujawnienia faktu przemocy dorosłym.

Dzięki siostrze lepiej radzimy sobie z problemami. Nastolatkowie, którzy mają siostry, rzadziej czują się samotni i niekochani. Rzadziej mają poczucie winy, niskiej wartości i niepokoju niż osoby pozbawione sióstr. Nie ma przy tym znaczenia czy siostra jest starsza, czy młodsza, ani jak duża jest różnica wieku.

- "Prywatnie dodam, że jest to moje ulubione badanie, ponieważ mam wspaniałą siostrę i mogę w pełni potwierdzić, jak wielkim jest wsparciem i pociechą." - mówi Bogna Białecka

Rodzeństwo pomaga w zdrowszym trybie życia. Ponieważ w Stanach Zjednoczonych otyłość wśród dzieci jest poważnym problemem, badacze starają się zidentyfikować czynniki mogące zapobiegać temu problemowi. Okazało się, że na nadwagę doskonałe są... zabawy z rodzeństwem. Dzieci spędzają z braćmi i siostrami więcej czasu w ciągu tygodnia niż z rodzicami, a zabawy mają bardziej dynamiczny charakter.

Rodzeństwo uczy rzeczy, których nie nauczą dorośli. Rodzice są niezastąpieni w nauce niuansów istotnych w sytuacjach formalnych - np. jak zachowywać się w kościele. Rodzeństwo jest modelem zachowań w sytuacjach codziennych ? np. jak się zachowywać w szkole, na ulicy, wśród innych dzieci, tak by być lubianym. A zatem bracia i siostry uczą umiejętności społecznych niezbędnych w grupie rówieśników, a zatem w środowisku, w którym dziecko spędza większość dnia.

Ci, którzy mają rodzeństwo są lepszymi negocjatorami: D.Downey i D.Condron opublikowali w 2004 roku wyniki analizy z badań nad 20 649 przedszkolakami. Okazało się, że dzieci, które mają co najmniej jednego brata lub siostrę już w przedszkolu wykazują lepsze umiejętności negocjacyjne niż jedynacy. Potwierdzają to kolejne badania, a wyżej rozwinięte zdolności rozwiązywania konfliktu i negocjacji dotyczą szczególnie osób wychowywanych w rodzinach wielodzietnych.

Opublikowano: 2013-08-10

Źródło: Fronda.pl


Zobacz więcej wiadomości



Napisz swój komentarz
Zobacz komentarze Czytelników



Zobacz więcej komentarzy